No és compatible ja que afirmar l'existència de Déu vol dir que l'acceptes com a creador de totes les coses. Això implica actuar condicionadament pels catòlics i la voluntat de Déu. Per tant no seriem totalment lliures.
2. Com expliquen els determinismes científics l’experiència espontània de la llibertat?
Les persones som capaces de decidir per nosaltres mateixes durant la vida, pero hi ha molts factors que condicionen aquestes decisions.
3. Quins fets estarien mancants de sentit si es nega que els éssers humans tinguem lliure arbitri?
L'existència de l'ésser humà, perquè si les nostres pròpies decisions les prengués un altre, la nostra vida no tindria sentit.
4. Pot haver-hi dos usos diferents de la idea de "causa"? Com ajudaria el fet de fer-ne la distinció a la comprensió de la llibertat de les persones?
Segons Kant hi ha dues maneres d’entendre el concepte causa:
L’ús constitutiu, consisteix a creure que l’estructura de la realitat és causal, confonent el mètode d’investigació amb la realitat.
L’ús regulatiu, que consisteix a investigat tots els fenòmens com si sempre estiguessin produïts per una causa. Es cerquen totes les causes adoptant un mètode que no ha de coincidir amb la realitat.
L’ús regulatiu, que consisteix a investigat tots els fenòmens com si sempre estiguessin produïts per una causa. Es cerquen totes les causes adoptant un mètode que no ha de coincidir amb la realitat.
La segona de les definicions de causa respecta fenòmens com el de la llibertat, que no ha de ser estrictament raonada causalment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada